|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در استانداری برگزار شد

ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گلستان با حضور مهندس مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و مهندس پیش قدم رئیس سازمان برنامه ریزی استان گلستان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان و اعضای شورای حفاظت استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این جلسه با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان، گفت: دستگاه های عضو شورای حفاظت منابع آب استان، مدیریت این منابع را بیش از گذشته جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی داشته باشند تا فرصت ازدست نرود.
مهندس مروتی افزود: امروز سند آمایش سرزمین برای گلستان داریم و دیگر جای بهانه و تعلل دستگاه ها در مدیریت منابع آبی حوزه های مختلف وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این جلسه با اشاره به تغییر الگوی کشت استان با توجه به محدودیت منابع آبی اظهار کرد: تغییر الگوی کشت استان نیازمند گرفتن مشاور برای مطالعات و تحقیقات است که جهاد کشاورزی استان باید در این زمینه اقدام کند و در جلسه بعد شورای حفاظت گزارش این موضوع را ارائه نماید.
مهندس پیش قدم نیز در این جلسه با بیان این که در سند آمایش استان همه چیز بررسی شده است، گفت: در حال حاضر برای صرفه جویی و مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی چاره ای جز رفتن به سمت کشت گلخانه ای نداریم و در سند آمایش 18 هزار هکتار اراضی استان  با ظرفیت گلخانه ای دیده شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه گفت: در استان گلستان 76 درصد از آبهای تجدید شونده استفاده می شود که شرایط مناسبی نیست و تلاش ما این است که این 76 درصد را با اجرای برنامه هایی چون احیا و تعادل بخشی به 60 درصد برسانیم تا بتوانیم حفظ و حراست از سفره های آب زیرزمینی را داشته باشیم.
مهندس نظری با اشاره به میزان بارش های سال جاری اظهار کرد: نزولات جوی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 33.5درصد ونسبت به دوره دراز مدت 14.8درصد کاهش را نشان می دهد .رواناب  جاری در رودخانه های اصلی به میزان 52 تا 27 درصد نسبت به دوره مشابه درازمدت و به میزان 40 تا 15 درصد نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش  یافته است . ذخیره سفره های آب زیرزمینی نیز به میزان 268 میلیون مترمکعب نسبت به دوره مشابه دراز مدت و به میزان 161میلیون مترمکعب نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، حجم آب موجود در سدهای مخزنی استان را از ابتدای سال تاکنون به میزان 95.67 میلیون متر مکعب اعلام کرد که نسبت به حجم ذخیره (300 میلیون متر مکعب) بیانگر 32.4 درصد پرشدگی مخازن ذخیره سدها می باشد. همچنین حجم آب در سد های مخزنی استان تا 11 دی ماه سال جاری نسبت به دوره سال آبی گذشته ( 23.95 میلیون متر مکعب) معادل 1.33 درصد افزایش یافته است
مهندس نظری در ادامه با ارائه گزارش مبسوطی از طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در 9 ماهه ابتدای سال گفت: برگزاری 30 جلسه شورای حفاظت در شهرستان ها، 172 نشست دوره‌ای با بهره برداران منابع آب در هر امور شهرستان،56 نشست با مقامات قضایی، 109 نشست با مقامات اجرایی و76  نشست با گروه های مرجع و روحانیون از جمله برنامه های شرکت آب منطقه ای در بخش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی می باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان ، همچنین 15 مصاحبه تلویزیونی و گزارش خبری از تلویزیون، چهار برنامه رادیویی،7 برنامه تلویزیونی استانی، اجری طرح داناب برای 66 هزار دانش آموز، 71 مورد تهیه و انتشار مقالات در مطبوعات و خبرگزاریها را بخش دیگری از برنامه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای گلستان عنوان کرد.
وی همچنین 5934 مورد بازدید چاه های مجاز اولویت دار،10187 مورد بازدید چاه های غیرمجاز اولویت دار، 535 مورد کنترل شرکت های حفاری،17 مورد توقیف دستگاه های حفاری غیر مجاز،51  مورد جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز ، 428 مورد بازدید از چاه های پر شده قبلی،343 مورد بازدید از قنوات..... را از جمله عملکرد گروه های گشت و بازرسی منابع آب استان طی 9 ماه ابتدایی سال ذکر کرد.
مهندس نظری در رابطه با انسداد چاه های غیر مجاز تصریح کرد:  انسداد هزار چاه برای امسال پیش بینی شده بود که 344 چاه از ابتدای سال پر و مسلوب المنفعه شده است و 656 چاه باقی مانده است. از ابتدای سال همچنین 507 مورد چاه غیر مجاز جهت انسداد به مراجع قضایی معرفی شده است و تعداد 257 مورد باقی مانده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه با اشاره به اینکه طرح تعادل بخشی برای حفظ و حراست از منابع آبی استان در حال اجراست، گفت: در این راستا می بایست همه مردم به علاوه نهادها و ارگان های ذیربط با شرکت آب منطقه ای همکاری نمایند، چون آب منطقه ای بدون همکاری مردم و تعامل همه نهادها نمی تواند در اجرای صحیح این طرح موفق باشد.

مهندس نظری افزود: اگر بخواهیم از 50 سال گذشته تا امروز شرایط آبی را در کشور رصد کنیم، ابتدا عرضه بیشتر از مصرف، سپس عرضه مساوری مصرف بود .مرحله بعدی مصرف بیشتر از عرضه شد، اما دغدغه زیادی در این زمینه وجود نداشت.در مرحله بعدی مصرف از عرضه فاصله گرفت، در این مرحله سعی شد الگوی مصرف تعریف کرده و با مدیریت عرضه و مصرف مشکلات را حل نماییم.
وی بیان کرد: در حال حاضر اجرای الگوی مصرف  قبلی هم جوابگو نیست و امروز برای حل مشکلات آب مدیریت تخصیص در دستور کار قرار گرفته است تا با همان مقدارآّب تخصیص یافته در بخش های مختلف ، با بهره وری بالاتر مدیریت منابع آبی صورت گیرد.
مهندس نظری، پای کار آمدن همه دستگاه ها برای حفظ و حراست از منابع آبی، تغییر الگوی کشت استان با توجه به تغییر اقلیم استان و کاهش بارش ها، بهبود شیوه های آبیاری از سنتی به مدرن و نوین، تخصیص اعتبارات مناسب برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و همچنین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم برای مصرف بهینه منابع آبی استان را از جمله مسائلی دانست که می تواند در حفظ و حراست از منابع آبی استان موثر باشد.

 

 

کد خبر: 1822
  تاریخ خبر : 2 بهمن 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 2 بهمن 1395
 روابط عمومی
 940
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 143
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 13,693
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,697,176
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 34.237.75.165

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :