|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دیدار مدیرعامل و معاونین شرکت آب منطقه ای گلستان با نماینده ولی فقیه در استان

مدیرعامل و معاونین و مدیران شرکت آب منطقه ای گلستان به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با حضرت آیت ا... نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان، نماینده ولی فقیه در این دیدار با اشاره به آیه "وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ، "مساله آب را مهم و با اهمیت دانست و خواستار توجه به مسئله حیاتی آب شد.
وی در ادامه با اشاره به  انسداد چاه های غیر مجاز در استان، خاطرنشان کرد: در انسداد چاه های غیر مجاز و برخورد با متخلفان آب ملاحظه ای نداشته باشید.
حضرت آیت ا... نورمفیدی در ادامه با بیان اینکه، استان گلستان استان شالی کاری نیست و در نحوه استفاده از منابع آب در استان با مشکل مواجه هستیم،گفت: باید در مساله تغییر الگوی کشت و بهره برداری صحیح از آب چاره اندیشی شود وگرنه با این روند به مشکل برخواهیم خورد.
نماینده ولی فقیه در گلستان با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب، عنوان کرد: مردم هم در مصرف آب شرب و هم در آب کشاورزی باید مواظبت کنند، زیرا بیشترین درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. اگر بیش از حد از آب‌های زیر زمینی استفاده کنیم آب‌های شور دریا به آب‌های زیرزمینی خواهد رسید و کشاورزی را با مشکل مواجه می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این دیدار، ضمن تقدیر از آیت االله نور مفیدی، نماینده محترم ولی فقیه در استان بخاطر حمایت های همیشگی ایشان از مجموعه صنعت آب با ارائه گزارشی، شرایط آبی استان را تشریح کرد.
مهندس علی نظری گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان 343 میلی متر باران باریده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان بارش های به ثبت رسیده 524 میلی متر بود، در سالجاری 35 درصد بارش ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در مقایسه با میانگین بلندمدت نیز شاهد کاهش 17 درصدی بارندگی هستیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه با اشاره به کاهش رواناب رودخانه های استان افزود: کاهش بارش ها، تغییر اقلیم و رژیم بارش، خشکسالی و همچنین برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی موجب کاهش رواناب رودخانه ها شده است.
مهندس نظری با اشاره به کاهش حجم ذخیره آب سدهای استان هم اعلام کرد: در حال حاضر آب موجود در سدهای استان، 32 درصد از حجم مخازن سدهای استان می باشد که معادل 91 میلیون مترمکعب است، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته میزان ذخیره سدهای استان 77 درصد و معادل 218 میلیون مترمکعب بود.
مهندس نظری خاطرنشان کرد: در این شرایط نیاز به تغییر الگو و مدیریت مصرف آب داریم که همه بخش ها از جمله کشاورزی، شرب و صنعت باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

مهندس نظری در خصوص اجرای طرح زهکشی اراضی بیان داشت: برای تحقق مصوبه دولت مبلغ 425 میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه اسلامی در سال 95 برای اجرای طرح به این شرکت اختصاص داده شده و در حال حاضر 2 قرارداد با مبلغ حدود 110 میلیارد تومان انعقاد گردیده و در حال اجراست و به موازات نیز شبکه فرعی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اجرایی می شود.
همچنین وی در خصوص اختصاص سهم آب استان در حوضه های مشترک با استانهای همجوار اظهار داشت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده سهم استان گلستان در این حوضه توسط وزارت نیرو مشخص و ابلاغ شده است. و برای بهره برداری از سهم ابلاغی طرح هایی نیز در حال اجرا و یا آماده اجرا می باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه بیان داشت: خوشبختانه دستورالعمل تخصیص آب دریا توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ گردید و بر اساس این دستور العمل صدور مجوز اولیه برداشت از آب دریا توسط شرکت آّب منطقه ای صادر  می شود و سرمایه گذار پس از انجام مطالعات و اخذ سایر مجوزها از دستگاه های ذیربط وارائه آن به این شرکت و نهایتا وزارت نیرو مجوز تخصیص آّب را اخذ خواهد نمود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: برای تامین آب در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب این استان همچنان نیازمند سدسازی هستیم.
مهندس نظری همچنین در ادامه در خصوص سدسازی در استان افزود: استان در شرایط نرمال یک میلیارد و 235 میلیون متر مکعب آب سطحی دارد و تاکنون 72 درصد از آب های سطحی استان از طریق سد سازی و سایر تاسیسات آبی و نیز برداشت  مستقیم بهره برداری می شود. با توجه به مطالعات انجام گرفته تعدادی سد آماده اجرا می باشد و این استان همچنان نیاز به ساخت سد دارد و در این راستا جلسه کمیسیون تخصیص آب سدهای شصت کلاته و رامیان در وزارت نیرو برگزار و با توجه به برگزاری جلسه ماده 2 سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شصت کلاته ، با صدور مجوز مذکور از سوی این سازمان اقدام لازم برای اجرای سد شصت کلاته با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی بعمل خواهد آمد.
وی بیان داشت: تمامی مجوزها برای اخذ تسهیلات به مبلغ 2/92 میلیون یورو معادل سه هزار و 800 میلیارد ریال از بانک توسعه اسلامی برای ساخت شبکه قره سو و زرین گل صادر شده است و با این اعتبار طی 5 سال، شبکه های پایاب سد قره سو و زرین گل به صورت مدرن اجرا می شود.و اولین مناقصه این طرح  مذکور با مبلغ 60 میلیون یورو در حال انجام می باشد وبزودی پیمانکار انتخاب خواهد شد.
وی به پیشرفت 70 درصدی ساخت سد نرماب مینودشت در شرق گلستان اشاره کرد و ابراز داشت: در صورت تامین به موقع نقدینگی بویژه برای جابجایی روستائیان محدوده سد، امکان آبگیری این سد در سال آینده امکان پذیر خواهد بود.
عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت با ظرفیت 115 میلیون متر مکعب و توان تنظیم 190 میلیون متر مکعب در 1390 آغاز شد و قرار است آب مازاد سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو را ذخیره کند.

مهندس نظری با اشاره به اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی گفت: طرح تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی دارای 15 برنامه عملیاتی است که در حال اجراست وتوفیق آن مستلزم همکاری تمامی دستگاههای ذیربط است.
وی با بیان اینکه در استان 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، افزود: بخشی از این چاه ها قبل از سال 85 حفر شده که بعنوان فرم یک مطرح است وچنانچه این چاه ها دارای حریم مجاز بوده واضرار به غیر نداشته باشند ودر مناطق ممنوعه نباشد تعیین تکلیف می شوند. اما چاه های فاقد حریم و هم چنین چاه هایی که به صورت غیرمجاز بعد از سال 85 حفر شده اند، مسلوب المنفعه می شوند
  وی گفت: طی سال گذشته حدود 18 هزار حلقه چاه به صورت موردی بررسی شده است و توانستیم شرکتهای حفاری را کنترل کنیم و 362 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم.
مهندس نظری بیان کرد: برای کنترل مصرف و برداشت آب در چاه های مجاز نیز طرح کنتوردار کردن این چاه ها در دستور کار قرار دارد و سال گذشته نیز کنتور برقی بر روی 390 حلقه ای چاه های مجاز استان نصب شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در پایان با تشکر از همکاری و تعامل خوب دستگاه قضایی اعلام کرد: در حال حاضر نیز پرونده 638 حلقه چاه غیرمجاز نیز در دادگاه و مراجع قضایی مفتوح و منتظر صدور حکم است.

 

 

کد خبر: 1926
  تاریخ خبر : 13 تیر 1396
 روابط عمومی
 829
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 116
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 33,557
  • بازدید دیروز : 32,497
  • کل بازدید : 22,683,024
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 44.204.204.14

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :