|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

طرح جامع آب شرب گلستان در دست اجراست/بازنگری در استفاده از منابع آب شرب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان از مطالعات طرح جامع آب شرب در استان گلستان خبر داد و گفت: بحث آب شرب در اولویت کاری ما قرار دارد و هم اکنون مطالعه طرح جامع آب شرب استان در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری در برنامه تلویزیونی گفتمان، اظهار کرد: در مطالعات جامع ، آب شرب استان را به 2 قسمت تقسیم کردیم. یک قسمت شرق استان تا علی آباد و قسمت بعدی از علی آباد تا نوکنده، که این مطالعات تا افق 1425است و سعی شده کمبودهایی که احساس می کردیم را سامان بخشی کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: بخشی از منابع آب شرب از آبهای موجود جنوب و میانی استفاده شده است و بخشی نیز با مجوزاتی که گرفته شد، شیرین سازی آب زیرزمینی در اطراف بندرترکمن که مجوز 11 حلقه چاه داده شده و هم اکنون 7 حلقه چاه حفر شده است.
مهندس نظری در ادامه با اشاره به وضعیت بارش ها و منابع آبی استان اظهار کرد: سال آبی امسال تاکنون  372 میلی متر بارندگی داشتیم که در مدت مشابه سال گذشته میزان بارندگی استان 614 میلی متر بود و این در حالی است که متوسط دراز مدت ما 470  میلی متر است. نسبت به سال گذشته 37 درصد و نسبت به دراز مدت 18 درصد کاهش نزولات داشتیم .
وی افزود: همین کمبود بارش باعث شده است، ذخیره آبی پشت سدهای استان در حال حاضر تنها 30 میلیون متر مکعب باشد که در سال آبی گذشته در همین زمان 89 میلیون متر مکعب معادل 39 درصد آب ذخایر سدهای استان بود.
مهندس نظری بیان کرد: به دلیل همین خشکسالی ها و نبود بارش، رواناب های ما در رودخانه ها کم شده است  و بین 60 تا 80 درصد کاهش رواناب در رودخانه ها داریم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: حتی اگر بارندگی ها نیز افزایش یابد باز هم به دلیل اینکه سفره ها خشک است و نیاز به تغذیه دارد آب در رودخانه ها جاری نمی شود و باز هم کاهش روان اب داریم. و اگر به همین شکل برداشت آب ازسفره ها را نیز ادامه دهیم و آب از آبخوان های عمیق تر برداشت شود، احتمال شور شدن آب و فرو نشست و بیابان زابی ایجاد خواهد شد.
مهندس نظری در پاسخ به این سوال که برای صیانت از آب های موجود چه باید کرد، گفت: باید با کمک وزارت نیرو ،استانداری و نمایندگان و...سهم و قدر استان را از کشور بگیریم. بخشی از سازه های نساخته شده استان را تکمیل کنیم و سازه های مختلف برای ذخیره آب مانند تغذیه صمنوعی و آب بندان و سدها را بسازیم که البته این اقدامات در حال انجام است. .همچنین ذی نفعان و مصرف کنندگان نیز باید رعایت مصرف را انجام دهند. بخشی از کنترل را می توانیم با ابزار انجام دهیم. مثلا در کشاورزی میتوانیم از روش های مدرن استفاده کنیم. کشت صنعتی وگلخانه ای و نوین جایگزین کشت سنتی شود. سیاست کشت عوض شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در بخش سیاست کشت افزود: سیاست کشت مربوط به عزیزان در جهاد کشاورزی است منتهی ما انتظار داریم در راستای سیاست کشت به پروانه های بهره برداری مان توجه کنیم چون در آب منطقه ای  ما کنترل برداشت انجام می دهیم. 18 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان داریم که 13 هزار و 500 حلقه با عمق کمتر از 20 متر است و20 هزار حلقه چاه مجاز نیز در استان وجود دارد.
وی بیان کرد: میزان برداشت چاه های غیر مجاز ما 162 میلیون متر مکعب  و چاه های غیر مجاز نیز یک میلیارد و27 میلیون متر مکعب  برداشت می کنند که کنترل برداشت هر دو را انجام می دهیم.
وی بیان کرد: ما نمیگوییم مردم شالی کشت نکنند، اگر هر کدام از دستگاهها و حاکمیت کار خود را درست انجام دهد ما موفق می شیویم.شاید امروز چاه های مجاز بیش برداشت شان از چاه های غیر مجاز هم بیشتر است .انتظار ما این است که بهره برداران استان ، مازاد بر پروانه بهره برداری برداشت نکنند. همکاران بنده  کار کنترل را انجام می دهند.و در صورت تخلف با تشکیل پرونده به قوه قضائیه معرفی می شوند.
مهندس نظری با بیان این که با نصب کنتور و با کنترل پروانه بهره برداری کار کنترل و نظارت بر استفاده از منابع آبی توسط بهره برداران انجام می شود،گفت: امسال کشاورزان به توصیه های کارشناسی آب منطقه ای گوش نکردند و متاسفانه بخش زیادی از محصولات استان خشک شد. اقلیم استان تغییر کرده است وما تا زمانی که پی به این محدودیت نبریم به تغییرات تن در نمی دهیم.
وی بیان کرد: اقتصاد مردم استان ما وابسته به کشاورزی است وبرای این که مردم به سمت کشت محصول پر آب طلب شالی نروند یا باید محصول مناسبی جایگزین شود، یا حمایتی (سوبسید) به کشاورزان در راستای یک محصول داده شود که آن ها بتوانند اقتصاد خود را تامین کنند.
مهندس نظری افزود: من معتقدم که تنها بحث سلبی مشکلی را حل نمی کند. ما باید راهکارهایی بدهیم که مردم باور داشته باشند. ما می خواهیم اعتماد بین ما و ذینفعان ایجاد شود ،چون یک جانبه کار کردن مشکلی را حل نمی کند.

مدیر عامل شرکت آّب منطقه ای استان افزود: برداشت از سفره های آب زیرزمینی حد مشخصی دارد. در حال حاضر بالای 90 درصد  از آب های زیرزمینی استان برداشت می شود که ادامه این روند منجر به اتفاقات شوری آب و فرو نشت اتفاق می افتد. ما 32 گروه گشت و بازرسی در استان داریم که 24 ساعته در استان فعال هستند که برای جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و ... سرکشی می کنند.وی تصریح کرد: طبق توافقی با وزارت نیرو داشتیم قرار بود هزارکنتور فهام نصب شود که نصب گردید و 153 کنتور حجمی سال گذشته نصب شد که  طی یک برنامه سه ساله قرار است نصب کنتور در تمام چاه های استان انجام شود.
ما 2 تیپ چاه داریم چاه هایی که  بعد  سال 85 حفر شده است و چاههایی که قبل سال 85 حفر شده است. چاه های قبل85 اگر اضرار به غیر نداشته ودر منطقه ممنوعه حفر نشده باشد پروانه می گیرد و در غیر این صورت بسته می شود. چاه های بعد 85 هم همه بسته می شود. بنای اضافه کردن به چاه ها را هم نداریم.
مهندس نظری در پایان افزود: اگر مردم اطلاع رسانی حفر چاه های غیر مجاز را اطلاع دهند، همکاران ما در راستای جلوگیری از ادامه روند آن اقدام می کنند. امروز هر آنچه کار کنیم بدون کمک و یاری مردم نمی توانیم کاری کنیم. امروز بحث آب بعنوان یک چالش عمومی و ملی در آمده است و همه باید در مدیریت ومصرف بهینه آب تلاش کنیم.

 

کد خبر: 2011
  تاریخ خبر : 25 شهریور 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 26 شهریور 1396
 روابط عمومی
 950
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 101
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 27,266
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,407,060
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 11:04:30
  • شناسه IP شما : 18.116.36.192

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :