|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری در برنامه آب سرچشمه حیات:

کیفیت آب سطحی گلستان نسبت به استان های شمالی مطلوب تر ارزیابی شده است

منابع آبی استان از بارش ها تامین می شود. این نزولات جوی به شکل رواناب در سطح زمین جاری می شوند و یا در سازندهای زیرزمینی به سفره های آب زیرزمینی وارد می شوند. عوامل متعددی از جمله طبیعی و عوامل ساخت دست بشر موجب می شود در مسیر چرخه آب آلودگی یا ناخالصی به آن وارد شود. مثلا عبور آب رودخانه ها از سازندهای نمکی ، املاح را در خود حل می کند و موجب شوری آب می شود.

از جمله آلودگی های دیگر که در تغییر کیفیت آب موثر است می توان به پساب های جامد و مایع ناشی از فعالیت های مختلف بشر از جمله توسعه شهرها، دامداری، صنایع و کشاورزی اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت در برنامه تلویزیونی آب سرچشمه حیات با موضوع کیفیت آب اظهار کرد: هنگامی که از آب صحبت می کنیم مایعی بدون رنگ، بدون بو و بدون طعم و مزه است  که می توان به آن آب سالم گفت، اگر به هر دلیل یکی از فاکتورهای آلوده کننده وارد آب شود کیفیت آب تغییر می کند که برخی از این کیفیت ها مناسب و برخی نامناسب است و باید حذف شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان اظهار کرد: در خصوص منابع آب استان شاید نشود حکم کلی داد.اگر منظوراز کیفیت، کیفیت آب شرب استان است، که با هزینه بالا و با تاسیسات پیچیده تصفیه شده و به دست مردم می رسد. ولی اگر کلیت منابع آب منظور است، بستگی به نقطه ای که ما آب را می بینیم و یا استحصال می کنیم، معمولامتفاوت است. به طور کلی رودخانه های استان به دلیل این که محل تفرج هستند و اینکه برخی گردشگران رعایت مسائل را نمی کنند آبهایی کم کیفیت و تا حدودی آلوده را دارد. ولی در بخش آب زیرزمینی کیفیت آب کمی بهتر است، زیرا به دلیل خاصیت خود پالایی آبخوان ها، تا حدودی آلودگی ها گرفته می شود.
ولی در مجموع حکم کلی برای کل آبهای استان که حدود 2 ونیم میلیارد متر مکعب است نمی توان صادر کرد. در بازدید اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح گردید که وضعیت کیفیت منابع آب سطحی استان خیلی نامطلوب نیست و به نسبت استان های شمالی مطلوب تر است.

مهندس حسینی در خصوص انواع آلودگی آبی اظهار کرد: آلودگی آب به چند قسمت تقسیم می شود. مثلا گل آلودگی آب و یا کم و زیاد شدن دمای آب آلودگی فیزیکی است و به عنوان مثال افزایش آهن آب که  ممکن است باعث تغییر رنگ آب و یا مزه آب شود، یا شوری آب آلودگی شیمیایی است. آلودگی میکروبی هم جزء موارد آلودگی آب است که بستگی دارد آب از چه محلی گذر کرده باشد ودارای چه نوع آلودگی شده باشد.
وی افزود: در استان گلستان بخشی از آلودگی منابع آبی، آلودگی انسانی است. در استان تقریبا سالانه بیش از 100 میلیون متر مکعب آب در بخش شرب و بهداشت شهری وروستایی استفاده می شود وبه فاضلاب تبدیل می شود. در بخش صنعت سالانه 30 میلیون متر مکعب آب مصرف می کنیم که اگر تصفیه نشود آلودگی های مخصوص خود را دارد. در بخش زباله هر گلستانی روزانه 650 گرم زباله تولید می کند که روزانه 900 تن و سالانه بالغ بر 330 هزار تن است که اگر جمع آوری و بازیافت نشود خود می تواند منشا آلودگی منابع آب باشد که البته روزانه 700 تن از این زباله ها بازیافت می شود.
از آن مهم تر نزدیک 80 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که بدیهی است کشاورز از کود و سم استفاده  می کند. بخشی  از این کود و سم به خورد گیاه  می رود و بخشی داخل هوا و بخشی نیز وارد آب می شود و این موضوع نیز با توجه به اینکه سالانه قریب 120 هزار تن کود شیمایی و2 هزار تن سم در بخش کشاورزی مصرف می شود، بخشی از منابع آب سطحی و زیرزمینی ما را آلوده می شود. مبحث دامپروی و پرورش ماهی نیز چنانچه اصولی نباشد و توجه کافی به بحث دفع زوائد دامداری و زه آب پرورش ماهی ها نباشد آن ها نیز می توانند منابع آلوده کننده آب باشند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای گلستان، به دلیل این که تنها تخصیص دهنده آب است، در هنگام تخصیص باید نسبت به کیفیت آن حساسیت داشته باشد. اگر فاکتورهای فیزیکی و شیمایی و ...را نداشته باشد نمی توان تخصیص مناسب بدهد. این شرکت با توجه به ایستگاه های متعددی که دارد آب را از لحاظ برخی پارامترهای کیفی پایش می کند.  وظیفه دیگر ما نیز  این است که نسبت به حرایم کیفی حساس باشیم.
تمام کسانی که می خواهند از آب برای مصارف صنعتی و غیره استفاده کنند می بایست تعهدنامه هایی را امضا نمایند تا آب را تقریبا با همان کیفیت مطلوب که می بایست وارد طبیعت شود وارد طبیعت نمایند.
همچنین گروه های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه ای هر گونه زباله و نخاله و ...را به اطلاع همکاران در محیط زیست، فرمانداری ها و سایر دستگاه های ذیربط می رسانند تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام شود.
 مهندس حسینی بیان کرد: اصولا حتی استفاده از پساب تصفیه شده نیز برای خود دارای قوانین و مقرراتی است که در صورت استفاده برای کشاورزی می بایست رعایت شود و استفاده از پساب تصفیه نشده به طور کلی ممنوع است. پساب تصفیه نشده شهری دارای مواد شوینده و ضایعات غذا و ... است. کشاورزی که از پساب برای آبیاری محصولات خوراکی استفاده می کند محصول ناسالم تولید می کند و سلامت هموطنان وخودش را به خطر می اندازد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت در ادامه افزود: شرکت آب منطقه ای استان در خصوص استفاده از پساب برای درختان غیر مثمر  اجازه هایی صادر می کند. اما اگر کشاورزان از پساب برای کشاورزی استفاده کرده اند، به صورت غیر مجاز بوده است. همچنین برای جلوگیری از استفاده فاضلاب خام برای آبیاری اراضی کمیته هایی با مدیریت فرمانداری های استان و عضویت نهادهای مرتبط در استان تشکیل شده است که اراضی استفاده کننده غیر مجاز از پساب در اراضی کشاورزی را شناسایی و گاها کشت را از بین برده است.
مهندس حسینی تصریح کرد: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه مرتبط با آن رودخانه های کل کشور به رتبه های مختلف تقسیم شده است. برای رودخانه های مختلف جهت استقرار کاربری های مختلف نیز حریم های کیفی در نظر گرفته شده است.
جهت استقرار مساکن روستایی در روستاها این حریم کمتر، اما در شهر  این حریم به دلیل آلودگی زیادتر، بیشتر در نظر گرفته شده است.  
در بخش آب زیرزمینی نیز چاه های ما علاوه بر حریم کمی ، حریم کیفی نیز دارند و استقرار کاربری ها باید فاصله مطمئن را نسبت به چاه آب شرب رعایت نمایند.
وی افزود: وظیفه اصلی در بخش ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب به عهده اداره کل محیط زیست است. اما نقش مردم در آلوده نکردن منابع آبی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 

کد خبر: 2059
  تاریخ خبر : 20 آبان 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 20 آبان 1396
 روابط عمومی
 870
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 132
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 23,804
  • بازدید دیروز : 32,497
  • کل بازدید : 22,673,271
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 18:03:58
  • شناسه IP شما : 100.26.140.179

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :