|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور استاندار گلستان؛

جلسه شورای حفاظت از منابع آب گلستان برگزار شد

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور استاندار گلستان در دفتر معاونت امور عمرانی استاندار و با حضور دیگر اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، استاندار گلستان در این جلسه با اشاره به این که اهمیت حفاظت از منابع آب و بحرانی آبی که در کشور داریم بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: در جلسه با وزیر نیرو نگرانی های بخش آب کشور با استانداران مطرح شد و با توجه به اهمیت این موضوع باید توجه ویژه به مدیریت منابع آب داشته باشیم.
دکتر سید مناف هاشمی اظهار کرد: طبق همین شرایط وآمارهایی که اعلام گردید اگر استان خوب تدبیر و سیاست گذاری کند و مدیران با هم هماهنگ باشند یکی از استان های خوب آبی کشور هستیم و شرایط بد خیلی از استان ها را نداریم.
وی افزود: برای1162 میلیون متر مکعب که مصرف آب استان در بخشهای مختلف عنوان شد، باید بدانیم این ترکیب منابع و مصارف که در حال حاضر در استان مطرح است بر مبنای چه شاخص هایی است، اگر این ترکیب درست باشد می توان آن را مدیریت کرد و استان را به سمت توسعه حرکت داد، بدون این که بحران داشته باشیم.
استاندار با بیان این که  توسعه استان در هر بخشی نیازمند آب است افزود: ما هم باید دقت کنیم که صرفه جویی در همه بخش ها به بهترین نحو صورت گیرد. ضمن این که باید بررسی شود کل سهم 1162 میلیون متر مکعب مصارف آب استان، را چگونه می توان اضافه کرد. باید راهکارهای افزایش این رقم و نیز هدف گذاری آینده استان به لحاظ اقدامات زیرساختی، سدسازی، مهار آب های سطحی و اقدامات ملی و استانی صورت پذیرد.وچگونگی آن مشخص شود.
استاندار گلستان تصریح کرد: ضمن احترام به همه بخش ها اما سهم صنعت در اشتغال از همه مهم تر است و هیچ چیز در کشور در بخش اشتغال بهتر از صنعت و معدن نیست.87 درصد آب در اختیار کشاورزی است. بخش کشاورزی نیز باید روش های خود را اصلاح کند که با همین مقدار آب یا کمتر بهره وری بیشتر داشته باشد.صنعت هم باید برای خود برنامه داشته باشد.
استاندار گلستان با تاکید اهمیت فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف آب، اظهار کرد: باید فرهنگ مصرف آب در استان را تغییر دهیم و صرفه جویی در هر 3 حوزه مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب خانگی ضروری است.
دکتر سید مناف هاشمی بیان کرد: باید از طریق رسانه ها نگرانی کمبودها و سوء مصرف ها به مردم منتقل شود چراکه در آینده، استان با مشکلات کم آبی روبرو خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه 87 درصد مصرف استان در حوزه کشاورزی، 3 درصد در حوزه صنعت و 10 درصد در حوزه شرب و مصارف خانگی است باید هر کدام از دستگاه ها در حوزه خود مدیریت کنند و البته آب منطقه ای استان برنامه ای 5 ساله و 10 ساله جهت مدیریت منابع موجود آب استان و ارتقا این منابع داشته باشد.

دکتر سید مناف هاشمی بیان کرد: باید از طریق رسانه ها نگرانی کمبودها و سوء مصرف ها به مردم منتقل شود چراکه در آینده، استان با مشکلات کم آبی روبرو خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه 87 درصد مصرف استان در حوزه کشاورزی، 3 درصد در حوزه صنعت و 10 درصد در حوزه شرب و مصارف خانگی است باید هر کدام از دستگاه ها در حوزه خود مدیریت کنند و البته آب منطقه ای استان برنامه ای 5 ساله و 10 ساله جهت مدیریت منابع موجود آب استان و ارتقا این منابع داشته باشد.
معاون امور عمرانی استاندار گلستان نیز در این جلسه  گفت: شورای حفاظت منابع آب طبق دستورالعمل هئیت وزیران هر یک ماه یکبار تشکیل بشود. همه دستگاه ها بر اساس تصویب نامه هئیت دولت ومصوبات شورای عالی آب مسئولیت دارند وضروری است روسای دستگاه های عضو شخصا در جلسات حضور داشته باشند.
مهندس غراوی افزود: تاکید ما این است مصوبات ملی شورای عالی آب کشور باید در استان دنبال شود سریع تر اجرایی شده و گزارشی هم از اقدامات انجام شده در این خصوص به سطح ملی ارسال شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این جلسه گفت: ما امسال 2/11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش بارندگی داشتیم. اما این افزایش بارش معنایش این نیست که وضعیت منابع آب استان خوب باشد چرا که علیرغم افزایش 2/11 درصد بارش ها حجم ذخایر سدهای استان کاهش داشته است.
مهندس علی نظری افزود: تراز آب سفره های کم عمق ما به میزان 78 سانتیمتر افت پیدا کرده است و درسفره های  عمیق 4 متر و 84 سانتیمتر افت سفره داشتیم و در این خصوص هم سفره های آب زیرزمینی به میزان 268 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت مشابه قبل کاهش حجم داشتیم. .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: وضعیت رواناب رودخانه های استان نیز از ابتدای مهر ماه لغایت پایان بهمن ماه  کاهش حدود 40 تا 80 درصدی نسبت به دوره مشابه دراز مدت دارد. معنایش این است که با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی هایی که صورت گرفته است رودخانه های استان در حال تبدیل شدن به رودخانه های فصلی است.
مهندس نظری در رابطه با پتانسیل منابع آب استان اظهار کرد:2 میلیاردو 485 میلیون متر مکعب کل آب تجدیدپذیر استان است که یک میلیاردو 250 میلیون متر مکعب آن می شود آب زیرزمینی یک میلیاردو 235 میلیون مکعب آن آب سطحی است.
وی افزود: تا کنون تونستیم 72 درصد از آبهای سطحی استان را  را مهار کنیم ، اما در رابطه با وضعیت آب زیرزمینی وضعیت خوبی نداریم و بالای 97 درصد این آب برداشت می شود و زنگ خطری جدی برای ما است.
مهندس نظری ادامه داد: در بخش آب زیرزمینی وارد مرحله بحران شده ایم و به همین دلیل رویکرد خود را به سمت استفاده از آب های سطحی تغییر داده ایم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: در بحث آب زیرزمینی ما 35410 حلقه چاه آب داریم که 16586 حلقه چاه مجاز و به همین مقدار 16735 حلقه چاه غیر مجاز داریم که 765 میلیون مکعب آب توسط چاه های مجاز و 161 میلیون متر مکعب آب هم توسط چاه های غیر مجاز برداشت می شود.

مهندس نظری بیان کرد: ما هر چه جلوتر می رویم سفره های آب زیرزمینی پایین تر رفته و در نتیجه می بینیم که هرساله مردم یا تقاضای کف شکنی یا تقاضای جابجایی چاه می کنند، یا به آب شور و تلخ می رسند که نتیجه  اضاقه برداشت هااست واگر مدیریت نکنیم به سرنوشت سایر استان ها دچار می شویم.
مهندس نظری بیان کرد: اگر به همین سیاق کنونی مصرف کنیم برای افق 1425 حدود سه برابر نیاز فعلی آب نیاز داریم و بدیهی است که با مهار همه آب های سطحی نیز نمی توانیم این نیاز را پاسخ دهیم بنابراین باید رفتارهای خود را تغییر دهیم واز طرف دیگر آبهای نامتعارف را بازچرخانی کنیم. در طرح های فاضلابی که در شهرهای استان اجرا شده حداقل 70 درصد  این آبها قابل برگشت است و به صنعت و بعضاً به کشاورزی می تواند برگردد. همچنین شیرین کردن آب دریا نیز می تواند جزو برنامه های ما باشد. البته همه این اقدامات هنگامی جواب می دهد که مردم پای کار باشند .
مهندس نظری، تخصیص 100 درصدی پروژه های آبرسانی که در شورای عالی آب هم مطرح شده بود، تخصیص اعتبار برای استفاده از چاه های کشاورزی برای جبران کمبود آب شرب جهت خرید و یا پرداخت خسارت ، شناسایی چاه های نزدیک چاه های آب شرب (کشاورزی، صنعت) که ما بتوانیم در مواقع ضرور برای آب شرب استفاده کنیم، پر کردن چاه های غیر مجاز نزدیک به تاسیسات آب شرب ، اطلاع رسانی و آموزش همگانی و در سطوح مختلف از جمله برای مصارف کشاورزی از جمله برنامه ها و اقداماتی است که برای مدیریت بهتر منابع آبی باید صورت گیرد.     
لازم به ذکر است در این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد و حاضرین به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون مدیریت منابع آب استان پرداختند.

 

 

کد خبر: 2154
  تاریخ خبر : 16 اسفند 1396
 روابط عمومی
 793
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 101
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 1,734
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,685,217
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 44.204.94.166

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :