|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در جلسه سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان و معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان عنوان شد:

نگاه ما به موزه آب نگاه زینتی نیست/ به دنبال نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه از آب از گذشته تا حال و آینده هستیم

در جلسه سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان و معاون میراث فرهنگی و مدیر امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان، بر پیگیری احداث موزه آب شرکت آب منطقه ای تا پایان سال جاری تاکید شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سرپرست شرکت آب منطقه ای در این جلسه با بیان اینکه الگوگیری از گذشته چراغ راه آینده است، اظهار کرد: ما در شرکت آب منطقه ای به موزه به عنوان یک زینت نگاه نمی کنیم. بلکه دنبال نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه ازآب از گذشته تا حال و آینده در استان هستیم.

مهندس سید محسن حسینی از جمله موارد بهره وری آب به ظرفیت سدها و رودخانه های استان اشاره کرد و گفت:  همانگونه که در قدیم آسیاب ها و آبدنگها از انرژی رایگان آب استفاده می کردند ، امروزه نیز با همان الگو می توان حدود 100 نیروگاه برقی کوچک مقیاس بر روی رودخانه های استان احداث کرد ، که هم برق روستاهای مجاور خود را تامین کند وهم در صرفه جوئی مصرف انرژی و ایجاد اشتغال موثر باشد و در راستای بحث پدافند غیر عامل نیز قرار می گیرد.  

مهندس حسینی بیان کرد: برای شکل دادن به موزه ، 4 بخش تاسیسات آبی مثل آسیاب ها، پل ها و سایر سازه های آبی ، یک بخش برای ابزار آبی و بخشی برای اسناد آب و یک بخش هم در خصوص فرهنگ آب در نظر گرفتیم.  

وی افزود: از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای این است که جهت غنای موزه آب در استان با همکاری میراث فرهنگی بتواند در یکی از تاسیسات قدیمی آب در شهر گرگان مانند در یکی از  آب انبارها یا حمام های قدیمی اقدام به راه اندازی موزه آب نماید که در این مسیر نیازمند همکاری کامل میراث فرهنگی وشهرداری و اوقاف هستیم.   

مهندس حسینی افزود: ساختمانی در سد نگارستان به نام ساختمان ملی آموزش دیده شده که بخشی برای موزه آب در نظر گرفته شده است که باید برای شروع کار آن از نظر معماری و نقشه و در ادامه در بحث محتوا از میراث همکاری کمک بگیریم. 

وی در پایان گفت: در نظر داریم از ظرفیت تورهای معمول گلستان گردی برای بازدید تاسیسات جدید آبی و تاسیسات قدیمی مانند سد گرکز و.. استفاده نمائیم. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این جلسه اظهار کرد: از نوع نگاه شما به موضوعات حوزه میراث فرهنگی تشکر می کنیم و خوشحال هستیم شما به عنوان مدیر دستگاه با این دیدگاه در حوزه آب مشغول کار هستید که می تواند منشا اثر اقدامات فرهنگی بیشتری بین دو دستگاه باشد.

مهندس سارا اخوت افزود: در بافت قدیم گرگان در بخش آب انبارها و سردابه ها دغدغه داریم و می خواهیم اتفاق خوبی در این حوزه رخ دهد. هم اکنون در بخش بافت تاریخی تفاهم نامه ای با اوقاف داریم که این تفاهم نامه می تواند از حالت دو جانبه به صورت چهار جانبه با حضور شهرداری و آب منطقه ای منعقد گردیده تا بتوانیم در بافت قدیم در زمینه تاسیسات آبی قدیمی اقدامی در خور انجام دهیم. 

وی بیان کرد: در حوزه بافت قدیم گرگان آب انبار دربنو و سردابه ای در امامزاده نور هم ظرفیت خوبی برای بحث موزه آب است که البته نیازمند بازدید میدانی از تاسیسات آبی مد نظر دو دستگاه در بحث موزه آب هستیم. 

اخوت با اشاره به وجود آسیاب آبی در منطقه گمیشان که ثبت هم شده است، گفت:  این آسیاب سیستمی داشت که  برق منطقه گمیشان از این آسیاب تامین می شد. به دنبال ثبت سازه این آسیاب و همچنین احیای آسیاب آبی محمدآبادکتول هستیم.

وی همچنین بر اعلام آمادگی این اداره کل برای ثبت قدیمی ترین سازه آبی قدیمی استان یعنی سد گرکز خبر داد و افزود: این آمادگی وجود دارد پرونده ثبت سدگرکز را مجدد به تهران ارسال نمائیم وآماده هر همکاری منتج به نتیجه اثر گذار در بحث موزه و میراث با شرکت آب منطقه ای هستیم. 

مهندس محمد حمیدی مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه گفت: یک موزه برای طی کردن مسیر خود ابتدا باید طرح توجیهی و سپس طرح محتوایی داشته باشد که آمادگی داریم در این زمینه ظرف مدت کوتاهی با توجه به اولویت ها  این شرایط را برای احداث موزه آب در استان آماده نمائیم.

کد خبر: 2957
  تاریخ خبر : 1 مرداد 1399
 روابط عمومی
 515
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 127
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 19,065
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,702,548
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 18.207.163.25

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :