|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازدید دادستان کل کشور از مناطق سیل زده استان گلستان

حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور و نماینده ویژه قوه قضائیه و هئیت همراه به همراه جمعی از نمایندگان اعزامی از وزارت نیرو و سازمان جنگل ها و مراتع کشور،در سفر یک روزه از مناطق سیل زده استان گلستان بازدید کرده و به بررسی خسارت های ناشی از سیلاب به استان پرداختند...




حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور و نماینده ویژه قوه قضائیه و هئیت همراه به همراه جمعی از نمایندگان اعزامی از وزارت نیرو و سازمان جنگل ها و مراتع کشور،در سفر یک روزه از مناطق سیل زده استان گلستان بازدید کرده و به بررسی خسارت های ناشی از سیلاب به استان پرداختند.

در این بازدید  مهندس حاج رسولیها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مهندس پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور،معاونین استاندار،عباس پوریانی دادستان کل استان گلستان و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان گلستان،  دادستان کل کشور را همراهی می کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور و نماینده ویژه قوه قضائیه در این سفر ضمن بازدید از  منطقه سیل زده حوضه آبریز محمدآباد کتول در شهر ستان علی آباد کتول و روستای سیل زده نرگس چال از توابع شهرستان آزادشهر درشرق استان گلستان،از نزدیک با اهالی این روستاها گفتگو و در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست استاندار گلستان اقدامات صورت گرفته و مشکلات بوجود آمده را مورد بررسی قرار داد.

دادستان کل کشور هدف خود از سفر به استان گلستان را بررسی مشکلات از نزدیک عنوان کرد و گفت: نمی خواهیم در تهران بنشینیم و گزارش را جمع آوری بکنیم بلکه هدف ضمن بررسی مشکلات، مردم را از نزدیک زیارت کنیم و در این راستا هدف ما دفاع از حقوق عامه مردم است .

 در این جلسه مهندس ایرج حیدریان، رئیس هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان،در راستای علل وقوع سیل شامل سوابق سیل در گذشته و راهبردهای تدوین شده که در قالب طرح جامع مدیریت سیل استان گلستان مصوب در کارگروه های تخصصی استانی و ملی به بحث پرداخت و دلایل وقوع سیل و راهکارهای حوضه ای و کشوری را مطرح نموده و عملکرد شرکت آب منطقه ای را به صورت عملکردهای برنامه ای و اشل های اجرایی ارائه نمود.

سپس مهندس محمد حاج رسولیها  مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیز گفت: با توجه به پیشرو بودن شرکت آب منطقه ای در راستای برنامه ها و اهداف تدوین شده طرح جامع مدیریت سیل استان گلستان و گامهای اجرایی در جهت روند برنامه ها،شرکت توانسته در راستای موارد قانونی به سمت اجرای قانون تعیین حد و حریم بستر و ساماندهی رودخانه ها گام بردارد و در این راستا نیازمند اعتبار بیشتر است و با این شرایظ تاکنون استان گلستان 1100 کیلومتر از 2700 کیلومتر از رودخانه های خود را تعیین حد حریم و بستر کرده که در کشور بی نظیر است.

مهندس حاج رسولیها  افزود: تجربیات تلخ گذشته موجب شدند تا اقدامات پیشگیرانه در دستور کار مسئولان استانی قرا گیرند که در همین رهگذر تاکنون 14 سد در استان ساخته و بخشی از  رودخانه‏ها لایروبی و دیواره‏سازی شدند که در نتیجه آنها تعداد پروژه‏های خسارت‏دیده در اثر سیل کاهش یافتند.

وی با اشاره به لزوم همکاری مردم با مسئولان در مدیریت و کاهش پیامدهای منفی سیل تاکید کرد: مردم هم باید همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند و از تجاوز به بستر و  حریم رودخانه‏ها خودداری کنند.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران باتاکید براجرای طرح جامع سیل استان افزود: این طرح نقشه راه ماست و هر نوع فعالیت عمرانی دربخش آبخیزداری و بقیه بخش هاباید در چارچوب این طرح انجام شود و از  مسئولان و نمایندگان می خواهیم ردیف اختصاصی برای آن در نظر بگیرند.

مهندس پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نیز گفت: اجرای طرح های آبخیزداری بهترین راهکار مقابله با سیل است و باید اقدام اساسی برای جلوگیری و مقابله با این خطر و تهدید را انجام دهیم.
به گفته وی، حجم رسوبات در سیلاب ها، به بالای 50 درصد رسیده و باید کاری کنیم تا جریانات بدون رسوب سرازیر شود و مشکل اصلی را در همان ابتدا برطرف کنیم.

گرشاسبی افزود: باید برای این جریان که در حوزه شمال کشور و دامنه های البرز به شدت با مشکل مواجه هستیم، بودجه و ردیف اعتبارات خاص بگیریم و به دنبال روش های جدید طرح های آبخیزداری نیز هستیم.

  گفتنی است در این جلسه علاوه بر مهندس ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان،دکتر مهاجر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، مهندس رستمی مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان و مهندس قزسفلو مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در جهت کنترل و پیشگیری سیل را برای حاضران تشریح کردند.

دکتر صادقلو استاندار گلستان نیز گفت: از طرح جامع مدیریت سیل که تدوین و به دولت تحویل شده است دفاع می کنیم و قوه قضاییه نیز کمک کند تا این طرح را به اجرا در آوریم .

 استاندار گلستان همچنین خاطرنشان کرد: کمک اعتباری به تسریع دراجرایی شدن سدها برای مهار سیل، تجهیز ناوگان در تمامی عرصه ها و آموزش در ترویج و آگاه سازی از جمله مواردی است که می تواند به کاهش خسارات سیل در استان کمک کند.
وی تصریح کرد: در این چند ماهه با سه بحران خشکسالی، سرما زدگی و سیل روبه رو بودیم که مدیران ما آن چه در توان داشتند برای کاهش این خسارات انجام دادندکه  لازم به تشکر است.

استاندار گلستان بیان کرد: شاید به دلیل استفاده از شن و ماسه در توسعه استان و وجود شن و ماسه در بستر رودخانه ها،بعضی ها به سمت آن هجوم آورده و یکی از مشکلات جدی استان های شمالی مصالح است که بخشی از آن در دل رودخانه ها است که آن هم مربوط به بار مازاد ناشی از سیل های استان است.

وی تصریح کرد: اراده شرکت آب منطقه ای استان بر حفاظت از رودخانه ها است و ما معتقد هستیم بهره برداری از جنگل ها و منابع طبیعی  نیز باید اصولی صورت گیرد ولی از نظر شخص من اگر استفاده از درخت را ممنوع کنیم برای استان بهتر است.
صادقلو گفت: باید کمک و مساعدت شود و ظرفیت خوب قوه قضاییه به کمک قوه مجریه بیاید و با استفاده از همه ظرفیت ها بتوانیم سریع تر به نقاط آسیب دیده یاری رسانی کنیم.

دادستان کل کشور نیز در این جلسه تصریح کرد: طبق جمع بندی که از این سفر داشتم عزم مدیران این استان این بوده که تا حد توان و امکانات بتوانند از روند افزایش خسارت سیل جلوگیری بعمل آورده و همه مدیران تمام تلاش خود را برای حداقل خسارات در استان داشته اند، و بیشتر مدیران انگیزه بالایی برای خدمت رسانی داشته اند.

حجت الاسلام اژه ای در ادامه افزود: این سفر برای من بسیار مفید بود چون از نزدیک خسارت ها و نقاط آسیب دیده را مشاهده کردم و اگر حجم عظیمی از گزارش ها را مطالعه می کردم به این مقدار مساله را لمس نمی کردم ولی در این بازدید ها مسائلی را که ملموس بود برای مقام عالی قوه قضاییه گزارش می دهم.

دادستان کل کشور افزود: هنوز جا دارد که ما از ظرفیت هایمان برای پیشگیری و پیش بینی استفاده کنیم و تقاضای من این است که دو مورد را در اولویت کار خود قرر دهید که اولین مورد آن خانوارهای آسیب دیده از لحاظ مسکن است و دوم اولویت راه های آسیب دیده استان است.

وی تأکید کرد: ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و بهره برداری بی رویه از جنگل ها و تخریب آن ها به ضرر خود مردم است و دولت و دستگاه های متولی موظفند تا در این زمینه پیش بینی و پیشگیری لازم را انجام دهند.

حجت الاسلام اژه ای افزود: ما نمی گوییم مطلقا از جنگل و یا شن و ماسه استفاده نشود اما سخن این است که چگونه از جنگل استفاده کنیم و استفاده درست و بهینه چگونه است و چگونه می توان این استفاده را مدیریت بهینه کرد. بحث عدم استفاده از انفال و اشجار و جنگل و رود نیست بلکه چگونگی استفاده مهم است.

سخنگوی قوه قضائیه قول داد که رییس این قوه در برخورد با متخلفین و کسانی که به صورت غیرقانونی به حریم جنگل ها، مراتع، نهرها و رودخانه ها تجاوز می کنند، جدی می باشد و از سازمان جهاد کشاورزی و وزارت نیرو خواست تا این تجاوزها را رصد و گزارش های مربوطه را در کمترین زمان ارائه دهند تا اقدامات مقتضی در این زمینه از سوی قوه قضائیه صورت گیرد.

کد خبر: 1389
  تاریخ خبر : 24 خرداد 1393
 1048
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 130
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 18,812
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,702,295
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 44.222.122.246

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :