|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری همایش حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل برای کارشناسان رسمی دادگستری استان گلستان

 با هدف ایجاد بستر مناسب برای شناخت حقوق آب در حفاظت و مهندسی رودخانه و چالش های آن، ایجاد زمینه برای پرسش و پاسخ حضوری کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان مرتبط و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص، همایش حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل با حضور..



با هدف ایجاد بستر مناسب برای شناخت حقوق آب در حفاظت و مهندسی رودخانه و چالش های آن، ایجاد زمینه برای پرسش و پاسخ حضوری کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان مرتبط و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص،همایش حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل با حضور مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان در سالن اجتماعات  این شرکت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه اظهار نظر کارشناسی درباره مسائل حقوقی و فنی رودخانه نیازمند کسب اطلاعات لازم است، تاکید کرد: کارشناسان رسمی دادگستری ضرورت دارد این اطلاعات و آموزش ها را فرا بگیرند.

وی گفت: گاها  نیاز است برخی از کارشناسان رسمی دادگستری با ادبیات مربوط به رودخانه بیشتر آشنا شوندکه این همایش جهت آشنایی با حفاظت و مهندسی رودخانه و جایگاه آن در مدیریت منابع آب، تعریف بستر و حریم منابع آب، اصل جامع بودن قوانین و مقررات در موضوعات مختلف بستر و حریم، پهنه بندی سیلاب، تعیین حد بستــــر و حریم رودخانه، مطالعه طرح ها و ساماندهی بهینه رودخانه و قوانین و مقررات موضوعه در مورد مهندسی رودخانه در ایران و کاربرد آن در امور فنی حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل برگزار می شود.

حیدریان تاکید کرد:به دلیل آشنایی کم برخی از کارشناسان رسمی دادگستری با ادبیات رودخانه، روند بررسی پرونده ها در محاکم قضایی نیز طولانی می شود.

وی با بیان ضرورت شناخت درست نسبت به مسائل حقوقی و فنی رودخانه، خاطرنشان کرد:این آشنایی موجب رسیدگی به پرونده های قضایی در مدت زمان کوتاه می شود.

همچنین مهندس غزال جعفری مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در این کارگاه به تشریح موضوع سیاست های جدید ابلاغی در زمینه حفاظت و بهره برداری از رودخانه هاو سواحل پرداخت.

جعفری گفت: گسترش بی رویه شهرها و تخریب عرصه‌های طبیعی، موجب تبدیل رودخانه ها به مناطق تهدید کننده زندگی انسان ها و بالعکس، شده است.

وی افزود: هم اکنون، روند تصرف ها در محدوده رودخانه های دائمی و فصلی افزایش یافته و وضعیت آبگذری جریان در رودخانه های دائمی و فصلی، مناسب نیست و عدم آبگذری ایمن سیلاب، آلودگی رودخانه ها و پاسخگویی نامناسب به نیاز مردم از منظر تامین فضاهای شهری مناسب، از جمله مشکلاتی هستند که وجود دارند.


مهندس جعفری درباره دلایل ایجاد این مشکلات گفت: عدم پهنه بندی بخصوص بستر، اتکا به گروه های گشت و بازرسی در حفاظت از اراضی بستر رودخانه ها بدون همکاری سایر ارگان های ذیربط، آزادسازی تصرف ها بدون پشتوانه فنی و حقوقی لازم و رفع تصرف ها به صورت موردی، از جمله دلایل ایجاد این مشکلات هستند.

مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه گفت: ارزیابی فاکتورهای محیط و کشف روابط، محدودیت‌ها و قابلیت‌های آنها؛ حرکت به سمت چشم انداز؛ تقویت بدنه کارشناسی ؛ ترسیم نحوه انجام کار و تعامل با ذی مدخلان و توجیه ذینفعان و دخالت آن ها در تصمیم ها، از جمله راه های برطرف کردن مشکلات موجود هستند.

جعفری سپس درباره اهداف اصلی حفاظت از رودخانه ها،گفت: حفظ کیفیت آب وتامین آب سالم، اعمال حاکمیت حکومت بر اراضی بستر و حریم رودخانه ها و حفاظت از انفال و کاهش خطرات سیلاب، اهداف اصلی حفاظت از رودخانه ها هستند.

وی افزود: در بحث اهداف اصلی در حفاظت سواحل و تالاب ها نیز می توان به همکاری با سایر ارگان ها در مدیریت استقرار کاربری ها، تعیین حد بستر و حریم قانونی سواحل دریاها و تالاب ها و جلوگیری از دخل و تصرف در بستر و حریم قانونی تالاب ها، اشاره کرد.

این مقام مسئول سپس با ‌تأکید بر ارتقای فرهنگ و دانش عمومی در حفاظت از رودخانه‌ها و سواحل، به تشریح مهم ترین محورها و برنامه های کاری سال 1393 در زمینه مهندسی رودخانه ها و سواحل پرداخت.

وی گفت: نظام‏مند کردن فرآیند آزادسازی تصرفات و اجرای همسان قانون در کل کشور؛ جلب مشارکت مردمی در بهره‌برداری نظام‌مند از اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها؛ پیاده‌سازی حریم تالاب‏ها و مدیریت استقرار کاربری‌ها؛ حفاظت ازحریم سواحل دریای خزر، اجرای دقیق برنامه‌های پیشگیری و مهار سیلاب و بهبود مدیریت برداشت رسوبات رودخانه‏ای، مهم ترین محورها و برنامه های کاری سال 1393 دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل هستند.

گفتنی است در ادامه این همایش مهندس مریم کرمی، رئیس گروه حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها شرکت مدیریت منابع آب ایران و محسن رضایی رئیس اداره حقوقی شرکت آب منطقه ای گلستان مباحثی  همچون آشنایی با حریم حد بستر و مسایل حقوقی آب را برای کارشناسان رسمی دادگستری ارایه دادند.

کد خبر: 1427
  تاریخ خبر : 17 شهریور 1393
 1390
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 14,139
  • بازدید دیروز : 23,487
  • کل بازدید : 23,521,648
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 10:43:30
  • شناسه IP شما : 3.133.121.160

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :