|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای این استان اعلام کرد:

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

مطالعات طرح جامع سیل توسط مشاور با همکاری کلیه ارگان ها و سازمان های دخیل در این امر به پایان رسیده است و مولفه هایی از آن در حال اجرا می باشد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان در گفتگویی ویژه با بیان مطلب فوق گفت: در طرح جامع سیل کلیه مولفه های سازه ای و غیر سازه ای کنترل و مدیریت سیل دیده شده و با توجه به اهمیت،  اولویت بندی شده است و هم اکنون بخش هایی از آن در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، دکتر محمد ابراهیم یخکشی افزود: تعیین حد بستر و حریم،  مدیریت سیلابدشت و نیز بحث هشدار سیل به عنوان مولفه های غیر سازه ای در این طرح اولویت دارند و هم اینک بخش هایی از آنها در حال اجرا هستند و همزمان طرح های آبخیزداری و ساماندهی رودخانه ها نیز توسط واحد های مسئول در حال اجرا می باشند.

وی خاطر نشان کرد: مولفه های سازه ای مدیریت سیلاب نیز که از نتایج مطالعات این طرح جامع بوده است با هزینه ای بالغ بر دو هزار و 700 میلیارد ریال در برنامه ای 15 ساله در بخش مهندسی رودخانه و آبخیزداری در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: مهمترین ویژگی طرح جامع سیل، نو و بدیع بودن آن است چرا که در مدت زمان مطالعات این طرح ، از دیدگاه کارشناسان مختلف استفاده شد و مباحث و جنبه های مختلفی مورد توجه قرار گرفت و متعاقب تهیه این طرح برنامه جامع سیل تهیه شد و به تصویب کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها رسید.

وی به نقش سدها در کنترل و مهار سیل اشاره کرد و گفت: سد عامل مخرب سیلاب را به یک فرصت تبدیل می کند و می توان از سیلاب ذخیره شده  در پشت آن جهت توسعه کشاورزی و صنعت استفاده کرد.

دکتر یخکشی ادامه داد: اهمیت سدها را در کنترل سیلاب به عنوان مثال می توان در سد گلستان دید، طوری که در سال 80 که سیلابی با دبی 3000 متر مکعب در ثانیه و بالاتر از حد ماگزیمم سیل احتمالی وارد آن شد،  اما این سد توانست آن را مهار کند و با تعدیل آن به 250 متر مکعب بر ثانیه، شهر گنبد و روستاهای مسیر تا آق قلا را از خطر سیل نجات دهد.

وی یاد آور شد: چنانچه سد گلستان در سال 80 نبود، شهر گنبد دچار آب گرفتگی می شد و خسارت های زیان باری وارد می گشت و شاید فاجعه ای انسانی به وقوع می پیوست.

وی به پروژه های اجرا شده در زمینه مدیریت سازه ای نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه های مختلفی در این خصوص وجود داشته  مثلا در رودخانه گرگانرود و سر شاخه های آن اقدامات زیادی از سال 80 تاکنون انجام شده است و از سال 82 موافقت نامه ای با عنوان کنترل سیل گرگانرود صورت گرفت که بیشتر به انجام مولفه های طرح کنترل سیل و از آن جمله مدیریت سازه ای پرداخته است.

وی ادامه داد: از نمونه های دیگر می توان به ساماندهی رودخانه دوغ در محل پایانه تنگراه اشاره کرد که با هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد ریال در طول یک سال به انجام رسید و همچنین پروژه ساماندهی رودخانه دوغ در محل پل کوسه در سال 89 با هزینه ای بالغ بر 21 میلیارد ریال به پایان رسیده است.

دکتر یخکشی یادآور شد: در پایانه تعداد هفت عدد کف بند به طول تقریبی 550 متر برای تثبیت کف و در مجموع 750 متر  دیوارسازی در طول رودخانه به همراه یک کیلومتر اصلاح مسیر و بازگشایی معبر رودخانه اجرا شده است و در محل پل کوسه، دیوارسازی به طول تقریبی 2000 متر انجام و تعداد شش عدد کفینه به طول تقریبی 500 متر احداث شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان عنوان کرد: پروژه های سازه ای نقش مهمی در کنترل و هدایت سیلاب ها دارند و به عنوان مثال با انجام دیوارسازی در مناطق گالیکش، پارک ملی، تنگراه، ترجنلی و نوده، می توان گفت این مناطق از تهدید سیلاب و سیل تا حدود زیادی مصون ماندند.

دکتر یخکشی در خاتمه تاکید کرد: در طی چند سالی که در استان  گلستان سیل جاری می شد، مطالعه طرح سیل آغاز شد و از آن زمان تاکنون تجربه های خوبی حاصل شده است و در حال حاضر استانی با تجربه در زمینه سیل و مدیریت و کنترل سیل در کشور هستیم و برخی از استان های دیگر  جهت بهره مندی از این تجربه و دانش به استان گلستان می آیند.

 

 


کد خبر: 651
  تاریخ خبر : 23 شهریور 1390
 1061
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 110
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 35,600
  • بازدید دیروز : 25,696
  • کل بازدید : 23,568,805
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 10:43:30
  • شناسه IP شما : 18.118.120.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :