|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

بیش از 120 کیلومتر رودخانه های گلستان از ابتدای سیل تاکنون لایروبی شده اند/ اختصاص 40 میلیارد تومان برای لایروبی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: پس از سیل اخیر در گلستان به غیر از تعریض ها و اجرای کانال، تاکنون بیش از 120 کیلومتر لایروبی دررودخانه های اترک، گرگانرود و قره سو انجام شده است..

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری با بیان اینکه گلستان ۴۸۵ میلیارد تومان اعتبار خسارت تایید شده از سیل اخیر داشت، افزود:  تاکنون ۸۰ میلیارد تومان از این اعتبار معادل ۱۶.۵ درصد از اعتبار فوق ابلاغ شده وبخشی نیز اختصاص یافته است.
مدیرعامل شرکت آب  منطقه‌ای گلستان ادامه داد: در بخش لایروبی 40 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. در بخش بازسازی تاسیسات، سردهنه ها و غیره 38 میلیارد تومان ابلاغ گردیده  که 19 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.
در بخش دستگاه های اندازه گیری ها 2/2 دهم میلیارد تومان ابلاغ و 8/1 دهم آن تخصیص داده شد. گرچه به این اعداد اعتباری بسنده نشده و قرار است عددی از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات پس از سیل اختصاص پیدا کند، که بتوانیم کارهای باقی مانده را انجام دهیم.
مهندس نظری بیان کرد: هرچند تصمیم دولت برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل و جبران خسارت بخش کشاورزی تصمیم درستی بود اما اگر به سراغ بازسازی تاسیسات نرویم کوچک ترین بارندگی می تواند فعالیت های انجام شده توسط دستگاه های اجرایی استان را تحت تاثیر قرار دهد.
مهندس نظری با بیان اینکه برخی سوالات در زمان سیل مطرح شد و ما وظیفه داریم تک تک سوالات منطقی مردم را به درستی پاسخ بدهیم، اظهار کرد: در قانون به ما تکلیف شده است تعیین حریم و بستر برای رودخانه ها با دوره بازگشت 25 ساله انجام شود. اما سیل اخیر استان در برخی نقاط با دوره بازگشت 500 ساله بود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: نکته بعدی اینکه به مقدار بارش در این سیل کمتر توجه شده  است و هنوز نیمی از سال را سپری نکرده بودیم که بیش از بارش سالیانه بارش داشتیم . تا قبل از این بارش 397 میلی متر بارندگی داشتیم که 38 درصد افزایش بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود.

وی افزود: بعد از بارش 5 روزه در ابتدای سال 98 میزان بارش های استان به 575 میلی متر رسید که افزایش 92 درصدی را نسبت به بارش های سال گذشته داشت. اما خوشبختانه در مقایسه با سیل های سنوات گذشته در سال 71 و 80 و 81 و... که با بارندگی کمتر تلفات جانی بیشتری داشتیم، در این سیلاب ، تلاش شبانه روزی همکاران باعث شد سیل هدایت شده و با هدایت سیلاب واطلاع رسانی به موقع، خسارت های جانی نداشتیم.
مهندس نظری حجم سیلاب تولید شده در حوضه آبخیز گرگان رود را 327 میلیون متر مکعب ( حدود سه برابر ظرفیت سدها) اعلام نمود و گستردگی بارندگی در کل پهنه حوضه های آبخیز، اشباع خاک منطقه به دلیل بارش های مناسب زمستانی، عدم وجود ظرفیت ایمن عبور سیلاب در رودخانه های استان، شرایط توپوگرافی استان، عدم توجه به زیرساخت ها و ساخت و سازها و کاهش پوشش گیاهی را به عنوان مهمترین علل وقوع سیل برشمرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان، اجرای برنامه های کوتاه مدت، از قبیل اجرای طرح های مهندسی رودخانه و مدیریت سیلاب، اجرای  شبکه زهکشی در اراضی اولویت دار و اجرای طرح های کوچک تامین آب به همراه اجرای برنامه های بلند مدت از قبیل ساخت سدهای نرماب، آقدکش، چایلی و طرح جامع مدیریت سیلاب را از برنامه های شرکت آب منطقه ای گلستان در جهت کنترل سیلاب اعلام نمود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، از پایان عملیات مهندسی سه رودخانه گلستان با هدف کاهش سیلاب در هفته دولت خبر داد.
مهندس نظری اظهار کرد: همزمان با هفته دولت سه پروژه شرکت آب منطقه ای گلستان در قالب اجرای پروژه های مهندسی رودخانه افتتاح می شوند.
وی افزود: این سه پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ملی- استانی افتتاح می شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان به اهداف اجرای این سه پروژه اشاره و بیان کرد:  این پروژه ها با هدف جلوگیری از خسارات سیلاب های احتمالی اجرا شده است.
 به گفته مهندس نظری پروژه های دیواره سازی رودخانه قره چای رامیان در محل توران ترک، دیواره سازی رودخانه ساری سو در محل روستای عرب قره حاجی و دیواره سازی رودخانه قلی تپه در محل روستای قلی تپه سه پروژه  قابل افتتاح شرکت آب منطقه ای گلستان در هفته دولت است.

 

کد خبر: 2527
  تاریخ خبر : 9 شهریور 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 9 شهریور 1398
 روابط عمومی
 569
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 153
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 31,935
  • بازدید دیروز : 45,622
  • کل بازدید : 23,738,174
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 22:05:01
  • شناسه IP شما : 18.218.169.50

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :