|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداري شركت‌آب منطقه اي گلستان:

براي پروژه هاي مهندسي رودخانه در گلستان 123 ميليارد ريال هزينه شد

جناب آقاي مهندس حسيني لطفاً مختصراً درباره تاريخچه و علت تشكيل، شرح وظايف اعضاي كارگروه سيل و طغيان رودخانه هاي استان را تشريح نماييد.

( مصاحبه اختصاصي مهندس حسيني با پيام آب گلستان)



جناب آقاي مهندس حسيني لطفاً مختصراً درباره تاريخچه و علت تشكيل، شرح وظايف اعضاي كارگروه سيل و طغيان رودخانه هاي استان را تشريح نماييد.
  با سلام خدمت شما و مخاطبان محترم نشريه پيام آب گلستان،‌ كارگروه سيل و طغيان رودخانه‌هاي استان گلستان در دوره جدید در راستای اجرای ماده 39 قانون امداد و نجات کشور موضوع مصوبه 23 فروردين 85 هیات وزیران در سال 1385 در استان گلستان تشكيل و راه‌اندازي شده است.
  در مورد شرح وظايف اين كارگروه بايد گفت كه شناسایی آسیب پذیری در برابر سیل و اولویت‌بندی نقاط مسکونی و تاسیسات زیربنایی و تعیین راهکارهای مناسب افزایش ایمنی آن‌ها و تعیین ضرورت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در خصوص کاهش خسارات سیل  از جمله وظايف تعريف شده است.
    ساماندهی و هماهنگی اقدامات و دستگاه های مرتبط با پیشگیری و کاهش خسارات سیل، تدوین نظامنامه پیشگیری و کاهش خسارات سیل، تدوین و پیشنهاد مانور مدیریت بحران سیل و نيز ایجاد هماهنگی با سایر کارگروه های تخصصی و همكاری با کارگروه های عملیاتی در زمان وقوع سیل از ديگر اين وظايف است.
  همچنين تهیه بانک اطلاعاتی مشخصات و میزان آسیب های سیل(عوامل تشدید سیل، گزارش های تحلیلی، بررسی برنامه ها و پروژه‌ها)، تعیین اولویت نصب سیستم های هشدار سیل و پیگیری تامین اعتبار، ارائه گزارش عملکرد به کارگروه تخصصی کشور، برنامه ریزی و انجام برنامه های آموزشی، پیشنهاد بودجه سالانه طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی و اجرایی اضطراری و جامع مورد نیاز برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل به کارگروه آمادگی از جمله وظايفي است كه به عهده كارگروه سيل گذاشته شده است.
   براساس آيين نامه اجرايي كارگروه سيل و طغيان رودخانه هاي استان گلستان 17 عضو داشته كه دفتر بازسازی و حوادث، غیرمترقبه استانداری،‌ معاونت برنامه ریزی استانداری دفتر فنی استانداری،‌ شرکت آب منطقه ای، اداره کل
هواشناسی، اداره کل منابع طبیعی (آبخیزداری)، جمعیت هلال احمر، اداره کل راه و ترابری و سازمان جهاد کشاورزی از جمله دستگاههايي هستند كه در اين كارگروه عضويت دارند.
  سازمان مسکن و شهرسازی، بنیادمسکن انقلاب اسلامی، اداره کل صداوسیما، ریاست کل دادگستری، فرماندهی نیروی انتظامی، شرکت مخابرات، اداره کل حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه علوم کشاورزی گرگان از ديگر اعضاي اين كارگروه را تشكيل مي دهند.
  لطفاً درباره نقش اين كارگروه در مديريت سيلاب و كاهش خسارات ناشي از آن توضيح دهيد.
این کارگروه با توجه به اینکه از 17 دستگاه اجرایی با شرح وظایف متفاوت عضو دارد و در برنامه های تدوینی کلیه مراتب و جوانب را بررسی نموده و سپس با توجه به شرح وظایف هر دستگاه، اتخاذ تصمیم میگردد لذا چنانچه برنامه های تدوین شده کارگروه عملی گردد قطعاً در کاهش خسارت وارده از سوی سیل و طغیان رودخانه تاثیر بسزایی دارد.
به نظر شما براي كاهش خسارات ناشي از سيل به چه محورهايي بايد توجه كرد؟
   افزايش فعاليتهاي آموزشي برای شهروندان و تببين اين نكته برای جامعه مبنی بر اینکه سیل و طغیان رودخانه ها پدیده طبیعی است، تغییر ابعاد سازه های تقاطعی مثل پل ها و تعریض انهار و رودخانه ها در نقاط حساس و بحرانی و همچنين دیواره سازی و مطالعات حد بستر و حریم کلیه رودخانه ها از جمله محورهايي است كه بايد به آن توجه كرد.
  آقاي مهندس لطفاً رئوس تصميمات مهم كارگروه سيل و  طغيان رودخانه هاي استان را بيان كنيد.
  تصویب برنامه جامع مدیریت سیل، بررسی سیستم هشدار سیل جاییکا، پیگیری در خصوص میزان اعتبارات استانی و تعیین 10 درصد آن جهت صرف در پروژه های حوادثی، اجرای سریعتر طرح های اضطراری توسط کلیه دستگاه های اجرایی و تصویب پروژه های اضطراری پیشگیری از سیل به تعداد 35 پروژه و مبلغ 18 میلیارد ریال جهت استفاده از اعتبارات حوادثی و يك درصد اعتبارات استانی از جمله اين تصميمات بوده است.
   از سوي ديگر تهيه ”برنامه جامع مدیریت سیل در استان“، تدوين جدول زمانبندی بررسی دستگاهی ”دستورالعمل فرایند پیش بینی، هشدار و اقدامات کاهش خسارات سیل در استان ” و پیگیری ”برنامه جامع مدیریت سیل در استان“ تو سط دستگاه ها در سطح وزارتخانه ها قبل از سفرهیئت دولت به استان  از ديگر اين تصميمات بوده است.
    همچنين كارگروه سيل و طغيان رودخانه‌هاي استان گلستان در موارد ديگري چون طرح موضوع ”بیمه سیل ”، بازنگری دستگاه‌ها به عملیات خود در جریان سیل‌های گذشته و آمادگی جهت سیل احتمالی امسال، پیشنهاد به ستاد حوادث در خصوص تشکیل و تقویت ستاد حوادث در کلیه روستاهای استان، تصویب ”چک لیست انجام کارهای لازم و پیشگیرانه توسط دستگاه‌ها جهت کاهش خسارات سیل احتمالی در تابستان سال جاری“ و  تصویب لیست 55 روستای در معرض سیل جهت انجام مانور پیش هشدار سیل تصميمات خوبي گرفته است.
      اين كارگروه تصميمات مهم ديگري نيز اتخاذ كرده كه تکمیل بانک سیل درکشور، خریداری تجهیزات و ابزارآلات سیستم هشدار سیل، ارائه گزارش درخصوص طرح m.m.5، تنظیم قطعنامه پیشنهادی کارگروه برای سمینار یک روزه کاهش بلایای طبیعی مورخ 21 مهر 87، ارائه گزارش بنیاد مسکن درخصوص ایمن سازی روستاها و ورود به مبحث تحقیقات در خصوص مسائل مرتبط با سیل  از جمله مصوبات كارگروه سيل مي باشد.
به نظر شما هماهنگي دستگاههاي اجرايي در مديريت سيلاب چه نقشي مي تواند داشته باشد؟
هماهنگی انجام شده چون در راستای شرح وظایف هر دستگاه بوده و در صورت محقق شدن برنامه‌ها و مصوبات و اینکه هر دستگاه در بخش‌های به خصوص در راستای شرح وظایف فعالیت نماید قطعاً در اثر طغیان و سیل رودخانه‌ها با حداقل خسارت وارده روبرو می‌شویم.
 همانطوريكه مي دانيد شركت ‌آب منطقه‌اي گلستان را مي‌توان مهمترين سازمان در مديريت سيلاب دانست، اقدامات اين شركت در چه بخشهايي خلاصه مي شود؟
   به طور كلي اقدامات آب منطقه‌ای در دو بخش سازه‌ای و غیرسازه‌ای قابل بررسی می‌باشد، در بخش‌هاي سازه‌اي و غيرسازه‌اي، در بخش سازه‌ای مي‌توان گفت، آب منطقه‌ای اقدام به عملیات ساماندهی و لایروبی و دیواره سازی در نقاط بحرانی و حساس و ناامن رودخانه‌ها با اعتباری بالغ بر 123 ميليارد و300 ميليون ريال میلیون ریال در طول برنامه های اول و دوم و سوم و چهارم  کرده است.
 در بخش غیرسازه‌ای نيز  تهیه مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی، هیدرولوژیکی و هشدار سیل و تهیه طرح بستر مخابراتی و انتقال داده‌ها، تعیین حریم و بستر، بیمه سیل، مدیریت یکپارچه سدها درسیلاب، برگزاری سمینار و کارگاه آموزشی و جلسات مستمر و مرتبط و هماهنگی با ادارات و سازمان‌های دیگر از جمله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره راه و ترابری درخصوص احداث پل ها و رعایت ضوابط طراحی و ساخت پل ها از جمله اقدامات مهم می‌باشد.
برنامه‌هاي آينده در بخش مديريت سيلاب چيست؟ و براي مديريت سيلاب در چشم انداز چه برنامه‌ها و اهدافي پيش بيني شده است؟
  در اين بحث مهم هم مواردي چون عملیاتی کردن مصوبات تدوین شده کارگروه و برنامه‌های شرکت، اطلاع رسانی به موقع و بروز رسانی ابزار و ادوات اطلاع رسانی دربخش سیل و تجهیز ماشین آلات و ساماندهی مناطق ناامن پيش‌بيني شده است.
  همچنين شناسایی نقاط و مناطق روستایی پرخطر و برنامه‌ریزی در جهت جابجایی نقاط مورد نظر، افزایش سطح آگاهی عمومی از طریق فرهنگ‌سازی و تبلیغات از رسانه‌های مختلف و پیگیری اخذ اعتبارات لازم از ستاد حوادث جهت دیواره سازی و ایمن سازی مناطق حساس  از ديگر مواردي است كه به آن توجه شده است.
  به طور اختصار بفرماييد در بخش مهندسي رودخانه‌ها چه اقداماتي انجام شده است؟
  به طور كلي اقدامات مهندسی رودخانه در دو بخش مطالعات و عملیات اجرایی تقسيم مي شود. در بخش مطالعات که شامل تعیین حد بستر و حریم رودخانه و سواحل می‌باشد در طی برنامه‌های اعلام شده مبلغ 30 ميليارد و 735 میلیون ریال و در بخش عملیات اجرایی شامل(ساماندهی، لایروبی و دیواره‌سازی) مبلغ 92 ميليارد و 565 میلیون ریال هزینه شده است.
  نظر شما تاثير‌آموزش‌هاي عمومي در مديريت سيلاب چيست؟
آموزش‌های عمومی و برنامه‌های فرهنگی تاثیر بسزایی در کاهش خسارات احتمالی سیل وحوادث غیرمترقبه دارد این برنامه‌ها باعث می‌شود فرصت کافی برای مدیریت سیل و کاهش  صدمات وارده ایجاد و خسارات به حداقل ممکن برسد و کارگروه سیل دراین راستا با اطلاع رسانی به موقع وهماهنگی های لازم با ادارات مختلف و برگزاری کارگاههای آموزشی وسمینارهای تخصصی قدم موثری برداشته است .
طرح جامع سيلاب به كجا انجاميد و مختصر درباره مشخصات و ويژگيهاي اين طرح توضيح دهيد.
برنامه طرح جامع سیل که تا سال1400 دیده شده است مورد تصویب قرارگرفته است و چنانچه اعتبارات پیش بینی شده محقق شود به نظر می رسد در صورت بروز سیل ما دچارخسارت نشویم و یا خسارات به حداقل ممکن باشد.
  تاكيد بر موارد مهمي چون آموزش عمومی، پیشگیری ازخسارات سیل، فرهنگ سازی درخصوص پیشگیری و هشدار سیل، اشتغالزایی غیرمستقیم، اطلاع رسانی و نيز هشدار به موقع در خصوص وقوع سیل و بارندگی  از جمله ويژگيهاي اين طرح مي باشد. درصورت تامین اعتبار لازم میتوان امیدواربه اجرای طرح جامع سیل بود
در پايان اگر نكته خاصي در اين زمينه صلاح مي دانيد بيان نماييد.
با عنایت به وجود سرشاخه های فراوان در استان و نیاز به ساماندهی و لایروبی و دیواره سازی بسیاری از این رودخانه ها اعتبارات بخش مهندسی رودخانه و سواحل بسیار ناچیز بوده و نیاز به بازنگری می باشد .
 

کد خبر: 268
  تاریخ خبر : 13 آبان 1388
 522
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 122
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 35,229
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 23,939,902
  • آخرین به روزرسانی : 15 اردیبهشت 1403 11:55:41
  • شناسه IP شما : 3.137.218.230

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :