|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در دومین جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان گلستان عنوان شد:

آثار اولیه فرونشست زمین در 20 درصد از مساحت استان گلستان /صرفه جوئی 241 میلیون متر مکعب آب در استان طی 5 سال آینده

در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور استاندار گلستان ، نمایندگان مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی، شرکت آب منطقه ای استان و دیگر اعضا برگزارشد، گزارش عملکرد سه ماهه اول سال جاری دستگاه ها در بخش سازگاری با کم آبی ارائه شد و مقرر شد طی 5 سال آینده با صرفه جوئی و اقدامات آبخیزداری و تغذیه آب های زیرزمینی 241 میلیون متر مکعب آب در استان طی 5 سال آینده صرفه جوئی شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، در این جلسه دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان و رئیس شورای سازگاری با کم آبی استان گفت: یکی از مشکلاتی که مردم در جریان آن هستند بحث کاهش نزولات آسمانی و کم آبی و خشکسالی است . بر اساس گزارش سازمان نقشه برداری در حدود 20 درصد مساحت استان گلستان در جاهای مختلف فرو نشست داشته است که حداکثر آن ۲۲ سانتی متر در سال است که یکی از دلایل آن برداشت آب و برداشت از چاه های عمیق است.

دکتر حق شناس افزود: بین 15 تا 17 هزار چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که لازم است شرکت آب منطقه ای نسبت با اقدامات لازم به بستن چاههای غیر مجاز اقدام نماید و جهاد کشاورزی نیز تسهیلات کم بهره یا مجوز کشت های گلخانه ای به کسانی که چاه های آن ها مسدود شده است ارائه دهد که اشتغال تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی افزود: بر اساس سند سازگاری با کم آبی استان  که در اسفند ۹۹ برای 5 سال آینده مصوب شده ، دستگاه هایی مثل جهاد، آب منطقه ای و آب و فاضلاب از محل صرفه جوئی باید بتوانند 241 میلیون متر مکعب آب طی 5 سال صرفه جوئی و اثر بخشی نمایند. 

دکتر حق شناس بیان کرد: صدا و سیما نیز می بایست اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص چاه های غیر مجاز و فرونشست انجام دهد.

سید محسن حسینی دبیر شورای سازگاری با کم آبی استان نیز در این جلسه با توجه به مصوبات این جلسه اظهار کرد: کمیته ای تحت عنوان کمیته سازگاری با کم آبی به همراه شورای حفاظت منابع آب در استان ها تشکیل شده است که زیر نظر شورای عالی فعالیت می کنند.

در شورای عالی برای استان گلستان در اسفند 99  طی یک برنامه 5 ساله ، مقرر شده است دستگاه های مختلفی که ذیمدخل هستند،مانند مثل شرکت آب منطقه ای، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی و شهرداری ها و...اقداماتی انجام دهند که منجر به سازگاری بیشتر با کم آبی در استان شود واثر بخشی بیشتری در منابع آب زیرزمینی رخ دهد. 

وی افزود: در جلسه امروز در خصوص پایش سه ماهه اول این برنامه بود، که آیا دستگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند یا نه؟ همچنین در این جلسه مصوب شد شهرداری ها طبق ضوابطی که می گذرانند بحث استفاده از آب سطحی و آب باران را جزو مقررات بگذارند که اگر بارشی اتفاق افتاد بتوان با استفاده از منابعی یا چاه های جاذب نسبت به استفاده از این آب ها برای مصارف داخل منازل اقدام کنند. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: سازمان نقشه برداری اعلام کرده است که در بخشی از استان نشست زمین اتفاق افتاده است به نظر می آید بخش هایی از آن ارتباط با استفاده بی رویه از آبهای زیرمینی در سفره های عمیق است و مقرر شده دانشگاه علوم کشاورزی استان نسبت به مطالعات دلایل این فرونشت و ارتباط احتمالی آن با آبهای زیرزمینی اقدام نماید. 

حسینی در ادامه افزود: طی 9 ماه سال آبی جاری یعنی از مهر سال گذشته لغایت پایان خرداد سال جاری حدود 304 میلی متر باران در استان باریده است که نسبت به درازمدت 27 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: استان گلستان طی این مدت به لحاظ کاهش بارش ها رتبه 7 کشور را دارا است و این کاهش بارش ها و به تبع آن کاهش رواناب ها در حوضه گرگانرود و قره سو بیشتر بوده است.

حسینی تصریح کرد: تا پایان 21 تیرماه مخازن سدهای استان تنها 21 درصد آب دارد و بیشترین حجم ظرفیت مخازن نیز مربوط به حوضه اترک است که در پی سیلاب روزهای گذشته کمی پرآّب شده است. 

وی بیان کرد: در بخش آب زیرزمینی در سفره کم عمق نسبت به متوسط درازمدت 178 متر مکعب ودر سفزه عمیق نیز نسبت به متوسط 17 ساله 63 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می دهد که رو یهم رفته این کاهش 241 میلیون متر مکعب و معادل حجم کل سدهای استان است.

حسینی بیان کرد: با توجه به در پیش رو بودن ماه های مرداد و شهریور انتظار است کاهش بیشتری را در سفره های کم عمق و عمیق با توجه به حجم برداشت ها شاهد باشیم.

مهندس سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بخش انسداد چاه های غیر مجاز  باید برای معیشت کشاورزی که چاه او بسته می شود هم فکری کرد وپس از آن چاه غیر مجاز را مسدود کرد.

وی بیان کرد: گزارش هایی مبنی بر استفاده از آب شرب برای ساخت و ساز در استان بسیار است و باید برای آن تدبیری اندیشید. 

دکتر منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: الگوی کشت استان باید منطبق بر شرایط فعلی و کم آبی در استان باشد و تنها برخورد سلبی در خصوص چاه های غیر مجاز جواب نمی دهد. 

وی افزود: تفکیک آب آشامیدنی از مصارف دیگر نیاز استان و شیرین سازی آب دریا نیز ازمقولات مهم در بخش آب است که باید به آن توجه شود.

کد خبر: 4095
  تاریخ خبر : 23 تیر 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 23 تیر 1400
 روابط عمومی
 1182
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 101
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 1,032
  • بازدید دیروز : 42,345
  • کل بازدید : 23,619,023
  • آخرین به روزرسانی : 7 اردیبهشت 1403 15:36:59
  • شناسه IP شما : 18.118.254.94

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :