|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان در سالجاری عنوان شد:

افزایش بارش های سال آبی جاری منجر به رواناب در رودخانه ها نشد/ نصب 530 کنتور برروی چاه های گلستان

در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان ،از نصب 530 کنتوربر روی چاه های مجاز در شش ماه ابتدای سال و انسداد 105 چاه غیر مجاز طی این مدت خبر داده شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار گلستان و حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، ودیگر اعضای این شورا با دستور جلسه ارزیابی وضعیت منابع آبی استان در سال آبی 1399- 1400، پیش بینی وضعیت ریزش های جوی در سال جاری، گزارش عملکرد برنامه سازگاری با کم آبی در 6 ماهه ابتدای سال جاری و بررسی وضعیت سازه های تقاطعی در استان طبق مصوبه جلسه قبل برگزار شد.

عفت همدم معاون عمرانی استانداری گلستان در این جلسه با بیان اینکه برنامه سازگاری با کم آبی استان سال گذشته مصوب شده است، گفت: مقرر شد هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات این برنامه به دبیرخانه ارائه شود ودستگاه ها می بایست گزارش شش ماهه خود را در این جلسه ارائه نمایند.

وی در ادامه بر اصلاح سازه های تقاطعی وپل های غیر استاندارد بر روی رودخانه های استان ، تسریع در انسداد چاه های غیر مجاز و تغذیه مصنوعی آبخوان های زیرزمینی تاکید کرد.  

اعتبار ناچیز طرح های تعادل بخشی آبهای زیرزمینی
 
سید محسن حسینی  مدیر عامل شرکت آّب منطقه ای گلستان در این جلسه بیان کرد: در سال مالی گذشته اعتبارات ابلاغی شرکت آب منطقه ای با محاسبه همه طرح های این شرکت، حدود 800 میلیارد تومان بود که از این مقدار تنها 5 میلیارد تومان مربوط به حفاظت از آبهای زیرزمینی و طرح تعادل بخشی بود که نشان دهنده عدم باور وضعیت بحرانی آب زیرزمینی است و باید اعتبارات بیشتری برای صیانت از آبهای زیرزمینی اختصاص یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد:  در حال حاضر 140 میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی استان برای شرب استفاده می شود که با توجه به اینکه این منابع به دلایلی چون خشکسالی، افت آب های زیرزمینی و فرونشست زمین قابل اتکا نیست ، در افق 1425 برنامه استفاده از آب زیرزمینی تنها 70 میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

حسینی تصریح کرد: نه تنها درآینده نزدیک، نمی توانیم برای شرب استان به منابع سفره های زیرزمینی اتکا داشته باشیم بلکه در کشاورزی نیز در آینده نزدیک اتکای خود را به آب زیرزمینی از دست می دهد و باید با استفاده از آّب سطحی به آبیاری بپردازد.

وی همچنین بیان کرد: علیرغم اینکه از ابتدای سال بارش ها در استان افزایش داشته است اما رواناب رودخانه ها کاهشی بوده است و رودخانه ها در حال تبدیل شدن به رودخانه های فصلی هستند.

بارش های نرمال در پاییز و زمستان 1400 جبران خشکسالی سال گذشته نیست

مدیر کل سازمان هواشناسی گلستان در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته با کاهش 39 درصدی بارش نسبت به درازمدت رو به رو بودیم و نسبت به سال قبل 33درصد کاهش ومیانگین دما نیز به بلند مدت 8 دهم درجه افزایش دما داشتیم.

نور بخش داداشی بیان کرد: میانگین بارش استان در سال آبی جاری تا 15 آبان، حدود 62 میلی متر بوده است که نسبت به نرمال 18 درصد و نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته است. پیش بینی می شود در سال آبی جاری عملکرد بارش ما نرمال باشد که البته نمی تواند جبران خشکسالی سال گذشته باشد.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای استان نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال آبی گذشته بیشترین آسیب را در تولید منابع آب در بهمن و فروردین متحمل شدیم. علیرغم بارش های اسفند ماه، در بقیه ماه ها کاهش بارش داشتیم و تولید منابع آب ما بشدت کاهش پی کرد.

حسین دهقان بابیان اینکه طی سال های گذشته با افزایش پدیده های حدی چون خشکسالی های شدید و افزایش بارش های سیلابی مواجه هستیم ، گفت: دو حوضه قره سو وگرگانرود سال گذشته کمترین بارش را شاهد بودند و کاهش بارش ها در این حوضه ها ،بسیار آسیب زا بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان در این جلسه اظهار کرد: طبق برنامه سازگاری با کم آبی که قرار است طی 5 سال به نتیجه برسد، 141 میلیون متر مکعب صرفه جوئی توسط دستگاه های مختلف انجام شود که گزارش آن در این جلسه ارائه شد.

جواد تیموری بیان کرد: طی 6 ماه اول سال، 105 چاه مسدود،1253 مورد تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه مشمول قانون، اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی به تعداد هزار حلقه انجام شده است.

همچنین در این جلسه دستگاه های متولی در خصوص وضعیت سازه های نقاطعی غیر استاندارد و همچنین فاضلاب و پساب توضیحاتی ارائه کردند و مقرر شد در جلسه بعدی سازگاری با کم آبی گزارشی از وضعیت فرونشت زمین توسط سازمان زمین شناسی ارائه شود.

کد خبر: 4428
  تاریخ خبر : 19 آبان 1400
 روابط عمومی
 1107
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 127
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 33,553
  • بازدید دیروز : 45,622
  • کل بازدید : 23,739,792
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 22:05:01
  • شناسه IP شما : 18.222.35.77

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :