|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پایان مشکل کم‌آبی ۵۵۰ هزار گلستانی با اهتمام دولت به تکمیل سد نرماب

تامین آب آشامیدنی پایدار، آرزوی چند دهه‌ای ۵۵۰ هزار شهروند ساکن نواحی شرقی و مرزی گلستان است که با تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد نرماب مینودشت در جریان سفر استانی آیت الله رییسی در آستانه تبدیل‌شدن به واقعیت قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، تصویب این میزان اعتبار و نیز تزریق برخی اعتبارات دیگر از منابع وزارت نیرو برای تسریع در تکمیل سد نرماب مینودشت که از مهمترین پروژه‌های زیرساختی گلستان به شمار می‌رود، به گفته سیدمحسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان طی ۲ سال اخیر بی سابقه بوده و سبب شد تا پیشرفت فیزیکی بدنه این پروژه اکنون به ۱۰۰ درصد برسد و پیشرفت کلی سد و تاسیسات وابسته آن نیز رشد قابل قبولی داشته باشد.

سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود که عملیات رسمی ساخت آن از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه ۳ هزار ۷۳۰ میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی رودخانه "نرماب" این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب تخصیص نیافتن کامل اعتبارات مورد نیاز تاکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰۰ درصد نرسیده است.

همچنین قرار است بخشی از آب ۲ رودخانه «چهل چای» مینودشت و «خرمالو» آزادشهر هم هر کدام تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب در سال، با حفر تونل‌هایی به مخزن سد نرماب منتقل شود که هم اکنون سد انحرافی و تونل انتقال آب چهل چای احداث شده است.

دکتر «علی محمد زنگانه»، استاندار گلستان در خصوص این سد اظهار کرد: دولت تلاش دارد طرح‌های حوزه آب این استان از جمله تکمیل سد «نرماب»، علاج بخشی سد وشمگیر، احداث سد میرداماد(شصتکلاته) و طرح شیرین‌سازی آب دریا را به سرعت انجام دهد.

وی ادامه‌ داد: اهتمام به تکمیل سد «نرماب چهل‌چای» مینودشت که آب آشامیدنی مورد نیاز ۵۵۰ هزار نفر از اهالی چند شهر و ۱۳۰ روستا واقع در نواحی شرقی گلستان را تامین و تضمین می‌کند، مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد.

دکتر زنگانه با اشاره به برخی مشکلات مالی دولت به سبب تحریم‌ و کاهش تخصیص‌های بودجه‌ای، گفت: در زمان سفر ۱۳ اسفند سال قبل آیت الله رییسی به گلستان تکمیل سد نرماب به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت اما اکنون به افزایش قیمت‌ها (مصالح و دستمزدها) این رقم به بیش از ۳.۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز اظهار کرد: هم اکنون برای تکمیل کامل سد «نرماب چهل‌چای» مینودشت شامل «بدنه سد، اجرای شبکه‌های انتقال و آبرسانی، استملاک اراضی و جابجایی سه روستای باقی مانده از پنج روستای واقع در کاسه سد» بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال نیاز است.

سیدمحسن حسینی بیان داشت: تاکنون برای این سد مخزنی که بدنه آن ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده، ضمن اینکه ۵ هزار میلیارد ریال هم توسط پیمانکار مازاد بر مبلغ فوق هزینه شده که در قالب دیون باقی مانده که با احتساب دیون پیمانکار در مجموع به ۳۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه ملی اعتبار نیاز می‌باشد.

وی با بیان اینکه تکمیل سد «نرماب» مینودشت به اهتمام ویژه دولت و وزارت نیرو نیاز دارد، افزود: یکی از محاسن تکمیل این پروژه تامین آب آشامیدنی پایدار برای اهالی شهرها و روستاهای واقع در مناطق شرق و شمال شرق گلستان با مجموع جمعیت ۵۵۰ هزار نفر است که با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی‌ها در این استان، قابل توجه است.

مهندس حسینی به نقش سد «نرماب چهل چای» در کنترل سیلاب‌های فصلی هم اشاره کرد و گفت: اگر تکمیل این سد تسریع شود، از بخشی از سیلاب‌های فصلی و خسارات ناشی از آن که هر چند وقت یکبار در نواحی شرقی استان رخ می‌دهد، جلوگیری خواهد شد کما اینکه اگر این سد در موعد مقرر یعنی سال ۱۳۹۷ تکمیل می‌شد، جلوی بروز قابل توجهی از خسارات ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل سال ۱۳۹۸ به زیرساخت‌ها، کشاورزی و مسکن شهرها و روستاهای این استان جلوگیری گرفته می‌شد.

وی با اشاره به سفر ۱۳ اسفند سال قبل رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان و تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد «نرماب» مینودشت، گفت: قرار است این منابع طی سه سال اختصاص یابد که در سال نخست و تاکنون ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: هرچه تخصیص اعتبار برای تکمیل سد نرماب اندک باشد، باتوجه به شرایط اقتصادی و افزایش سالانه قیمت‌ها، مصالح، زمین و دستمزدها، اعتبارات مورد نیاز هم افزایش می‌یابد.

مهندس حسینی، بیشترین هزینه مورد نیاز برای تکمیل سد و شبکه‌های آن را استملاک اراضی درون کاسه سد و جابجایی سه روستای باقی مانده با جمعیت تقریبی ۷۰۰ خانوار دانست و گفت: از ۵۶۰ هکتار زمین مورد نیاز مخزن سد تاکنون ۲۷۰ هکتار آن تملک شده و هرچه زمان بگذرد، قیمت زمین‌ها هم افزایش می‌یابد، زمینی که چند سال پیش قیمت آن هکتاری ۶۰ میلیون تومان بود الان به بالای یک میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد «نرماب» مینودشت، نیمی از آن فقط برای جابجایی سه روستای «محمدزمان خان، پس پشته و باقرآباد» نیاز است.

مهندس حسینی به اراضی کشاورزی اهالی روستاهای واقع در کاسه سد هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۰۰ هکتار زمین به اهالی تحویل شده ضمن اینکه اخیرا هم ۱۱۵ هکتار زمین دیگر به صورت یکپارچه و با هزینه ۹۰۰ میلیارد ریال خریداری شد و قرار است در قالب شرکت تعاونی به اهالی واگذار شود.

وی بیان داشت: مخزن سد نرماب ۶۷۰ هکتار وسعت دارد که ۱۱۰ هکتار آن اراضی ملی و بقیه در تملک اشخاص است و درختان باید قبل از آبگیری قطع و ریشه‌های آن کاملا خارج شود و نیز خاک نباتی به طور کامل جمع آوری تا مقدمات تامین آب آشامیدنی از آن محقق شود.

حسینی اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای گلستان پیش از این و برای دریافت بخشی از مجوز قطع درختان کاسه سد ، در سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مشخص کرده، اقدام به غرس نهال نموده است.

وی با تاکید دوباره برضرورت اهتمام ویژه دولت و وزارت نیرو برای تسریع در تکمیل سد «نرماب» مینودشت، خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبار از منابع مختلف از جمله «تهاتر نفت» و ماده موسوم به ۵۶ که اعتبارات این پروژه نیز از همین ماده است و نیاز به تقویت دارد، می‌تواند گره‌گشا باشد.

اهتمام به تکمیل سد «نرماب» مینودشت با مزایا و محاسنی که کارشناسان و مسوولان متولی به آن اشاره کردند و نیز با توجه به مسائل و مشکلات کمبود منابع آبی گلستان، می‌تواند گره‌گشای بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه آبی استان و همچنین گام بزرگی در مسیر توسعه و رفع کمبودهای منطقه کمتر توسعه‌یافته نواحی شرقی آن باشد.

کد خبر: 5321
  تاریخ خبر : 3 دی 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 3 دی 1401
 روابط عمومی
 557
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 156
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 7,710
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 23,912,383
  • آخرین به روزرسانی : 13 اردیبهشت 1403 13:18:24
  • شناسه IP شما : 18.224.73.125

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :